MESTNA OBČINA MARIBOR
Nadzorni odbor
Datum: 29. januar 2001
OBRAZLOŽITEV K POROČILU O DELU NADZORNEGA
ODBORA
Nadzorni odbor je izdelal poročilo o delu na podlagi 48. člena
Statuta mestne občine Maribor in Poslovnika za delo nadzornega
odbora, ki v 15. členu določa, da nadzorni odbor najmanj enkrat
letno poroča mestnemu svetu in županu o svojih ugotovitvah. Statut
Mestne občine Maribor v teh določilih ni usklajen s spremembami
Zakona o lokalni samoupravi in takšnega preglednega poročila ne gre
enačiti s poročilom o opravljenem nadzoru, ki ga v skladu z 32.
členom Zakona o lokalni samoupravi nadzorni odbor izdela, ko opravi
nadzor nad posamezno zadevo v okviru svojih pristojnosti in
pooblastil. Zato v tem poročilu, katerega namen je informirati
mestni svet o delu nadzornega odbora, niso navedeni posamezni
dokumenti, niti niso navedeni datumi dogodkov, v kolikor niso za
razumevanje dogajanja nujno potrebni. Seveda pa lahko nadzorni
odbor vse svoje navedbe in ugotovitve iz poročila tudi
dokumentira.
Pravnega preizkusa ne vzdrži trditev mestne uprave, da nadzorni
odbor za svoje delo odgovarja mestnemu svetu. V 28. členu Zakona o
lokalni samoupravi so našteti organi občine, ki so: župan, občinski
svet, nadzorni odbor. Vsak organ ima svoje zadolžitve in
pristojnosti. Formiranje nadzornega odbora je po Zakonu o lokalni
samoupravi sicer urejeno tako, da člane nadzornega odbora imenuje
in razrešuje mestni svet (29. člen Zakona o lok. sam.), iz celotne
zakonske ureditve pa je razvidno, da je nadzorni odbor samostojen
in neodvisen organ. Tudi pogoji za razrešitev člana nadzornega
odbora so enaki kot za razrešitev člana mestnega sveta (37. A člen
Zakona o lok. sam.), kar zagotavlja neodvisnost članov nadzornega
odbora, ki je nujen pogoj za njihovo delo.
Finančni načrt za delo nadzornega odbora vsebuje nadomestilo za
delo članov v skladu s Pravilnikom o plačah, nadomestilih in drugih
prejemkih v Mestni občini Maribor, katere določa mestni svet in
sredstva za kritje materialnih stroškov za delo nadzornega odbora.
Člani nadzornega odbora ne dobijo nobenega drugega plačila za
opravljeni nadzor, ki ga izvajajo po programu dela, prav tako ne
prejema predsednik nobenega nadomestila za udeležbo na sejah
mestnega sveta. Predsednik nadzornega odbora ni odredbodajalec za
sredstva, ki so planirana v proračunu za delo nadzornega odbora in
ni posebej dolžan poročati o porabljenih sredstvih za delo
nadzornega odbora.
Nadzorni odbor je pripravil poročilo v roku, ki je omogočal, da
bi bilo poročilo uvrščeno na dnevni red seje mestnega sveta še v
letu 2000, s čemer bi zadostil določbam svojega poslovnika. Zato je
bilo izdelano tekom oktobra in na nadzornem odboru dokončno
potrjeno na seji 14. novembra 2000 in opisuje delo nadzornega
odbora oziroma stanje in ugotovitve do konca oktobra 2000. Zato v
poročilu niso mogla biti vključena dogajanja po oktobru 2000, kot
tudi ne aktivnosti, ki jih je mestna uprava opravila po tem datumu
do konca leta 2000 in v januarju 2001 ali tekom leta 2001.
Nadzorni odbor je mnenja, da je poročilo, ki je predloženo
mestnemu svetu, prej premalo kritično kot preveč. Zavedamo se tudi,
da je določene zadeve težko spreminjati. Vendar pa smo člani
nadzornega odbora mnenja, da se zadeve premikajo prepočasi in da bi
bilo potrebno ukrepati hitreje. Od lastninskega preoblikovanja in
od sprejema nove zakonodaje je preteklo že več let, tako da je
skrajni čas, da mestna uprava dejansko zagotovi uresničevanje
občinskih interesov v odnosu do javnih podjetij, do koncesionarjev
in do drugih porabnikov občinskih sredstev. Tako je nadzorni odbor
na seji 22. avgusta 2000 ponovno ugotavljal, da ne more biti
zadovoljen z odnosom mestne uprave do njegovih sklepov in na
nekatere sklepe prispejo odgovori, ki so največkrat splošni in ne
nakazujejo rešitev, ne sledijo nikakršne spremembe oziroma
izboljšave dela uprave v smislu dobrega gospodarjenja z občinskim
premoženjem. Nadzorni odbor je menil, da ni pripravljenosti v
upravi, da bi se karkoli, na kar opozarja že od začetka mandata,
spremenilo. Zato je sklical posebno sejo za 19. september 2000 in
nanjo povabil župana. Na seji so člani nadzornega odbora
izpostavili odprta vprašanja, ki jih je doslej odbor obravnaval ter
od župana zahtevali uresničitev sklepov, zlasti tistih, ki zadevajo
gospodarjenje z občinskim premoženjem, zagotavljanje prihodkov
proračuna, neurejenost odnosov občine z izvajalci gospodarskih
javnih služb, upravljanje z lastniškimi deleži občine itd. Sklenil
je tudi, da bo v primeru, da župan ne bo realiziral sklepov
nadzornega odbora, o tem obvestil javnost in pristojna ministrstva.
Po tej seji so se začele stvari premikati hitreje in je nadzorni
odbor do 24. oktobra 2000 prejel odgovore na večino nerealiziranih
sklepov. V teh odgovorih je mestna uprava navedla, da je del
sklepov medtem že realizirala, drugi pa so v izvajanju in bodo
izvršeni do konca leta 2000. Seveda nadzorni odbor o izvrševanju
teh sklepov v tem poročilu še ni mogel poročati.
Nadzorni odbor ponovno poudarja, da je pri svojem delu upošteval
načela strokovnosti, poštenosti in nepristranskosti. Po izobrazbi
ima dva doktorja znanosti, enega magistra znanosti in štiri člane z
univerzitetno diplomo. Pri svojem delu niso člani nikoli
uveljavljali kakršnih koli političnih interesov ali ambicij, prav
tako meni, da ni bil v poročilu mestnemu svetu nikjer
neobjektiven.
mag. Franc PIBERL, univ.dipl.ekon.
PREDSEDNIK
PREGLED NEKATERIH SKLEPOV
25.marec1999 - Informacija o nerealiziranih sklepih prejšnjega
nadzornega odbora in aktualnosti teh sklepov - sklep kljub urgencam
ni bil nikoli realiziran.
Upravljanje s kapitalskimi deleži:
25. maj 1999 - Predlog, da župan zadolži upravo, da zagotovi
koordinacijo s predstavniki mestne občine Maribor v organih
upravljanja javnih podjetij in izdela ustrezna navodila za
usklajeno nastopanje (30. sklep)
29. junij 1999 - uprava naj pregleda statute in zahteva
uskladitev statutov; ponovitev 30. sklepa (37. sklep)
22. februar 2000 - ne funkcionira povezava med predstavniki
mestne občine Maribor v organih upravljanja javnih podjetij z
vodstvom občine (84. sklep)
21. marec 2000 - uprava je pripravila pregled aktov javnih
podjetij z vidika razmejitve pristojnosti (92. sklep), ki pomeni
delno realizacijo 37. sklepa, ni vzpostavljen sistem koordinacije
med predstavniki občine v organih upravljanja javnih podjetij z
vodstvom občine (92. sklep)
27. junij 2000 - podpredsednica nadzornega odbora je pripravila
Izhodišča za organizacijo upravljanja s kapitalskimi deleži.
Nadzorni odbor obvestiti do 1. septembra 2000 glede odločitve o
konceptu (118. sklep)
24. oktober 2000 - sistematizirano je mesto pomočnika
predstojnika oddelka za finance in upravljalec premoženja. S 1.
septembrom 2000 se je zadolžila delavka v upravi za analiziranje
družb. Skupščin se udeležuje ena delavka - ustno poročilo na seji
nadzornega odbora.
Služba notranje kontrole:
25. maj 1999 - mestna občina Maribor naj iz obstoječega kadra
ustanovi službo notranje kontrole s ciljem gospodarnega,
učinkovitega in uspešnega gospodarjenja z občinskim premoženjem
29. junij 1999 - rok za poročanje tri mesece (38. sklep)
30. september 1999 - opozorilo na pomanjkljive notranje
kontrole, nič se ni spremenilo, nadzorni odbor bo zahteval revizijo
notranjih kontrol (64. sklep)
20. februar 2000 - nadzorni odbor vedno znova ugotavlja, da ni
notranjih kontrol (85. sklep)
24. oktober 2000 - služba za nadzor se organizira po sprejetju
sprememb odloka o notranji organizaciji mestne uprave, potekajo
postopki za kadrovsko zasedbo tega mesta.
Prihodki od koncesij
29. junij 1999 - v poročilu o izvajanju proračuna mestne občine
Maribor morajo biti prikazani prihodki po koncesionarjih in vrstah
koncesij (39. sklep)
17. avgust 1999 - mestna občina Maribor na v skladu z navodilom
o izvajanju proračuna izdela poročilo o postopkih opominjanja in o
obračunanih in plačanih obrestih (45. sklep)
15. september 1999 - Nigrad mora mesečno posredovati podatke
nadzornemu odboru o pobranih prihodkih za oglaševanje po posameznih
koncesijskih postavkah in o mesečnih zneskih nakazil (50. sklep) -
rok 27. september 1999
24. september - ponovljen oziroma dopolnjen sklep štev. 50 -
parkirnine, zakupnine - rok 5. oktober 1999, realizirano 7. oktober
1999
16. november 1999 - Nigrad naj mestni občini Maribor dostavi
popolno poročilo
22. februar 2000 - prihodki v poročilih mestne občine Maribor
morajo biti prikazani po koncesionarjih in vrstah koncesij (84. in
85. sklep)
21. marec 2000 - prihodki v zaključnem računu mestne občine
Maribor morajo biti prikazani po koncesionarjih in vrstah
koncesij
24. oktober 2000 - nadzorni odbor prejel razčlenitev prihodkov
proračuna po razčlenjenih postavkah - po osem mestnih kontih - s
tem so sklepi o prikazu prihodkov realizirani.
Prihodki od priključnin in komunalnih taks
17. avgust 1999 - mestna občina Maribor naj obračunava zamudne
obresti
16. november 1999 - nedopustno, da se sredstva, ki jih pobirajo
javna podjetje zadržujejo na računih in se prenesejo v proračun
šele na izrecno zahtevo občine in to brez obresti - osebna
odgovornost (60. sklep)
18. januar 2000 - mestna občina Maribor mora zagotoviti, da bodo
prihodki proračuna pravilno in pravočasno vplačani v proračun (76.
sklep)
18. januar 2000 - mestna uprava dostavi pregled dejanskih
obveznosti ter pregled fakturiranih in plačanih prihodkov (77.
sklep,1. točka)
22. februar 2000 - nadzorni odbor ni zadovoljen z odgovorom
mestne uprave k 77. sklepu
30. maj 2000 - občina nima registriranih terjatev iz
nerealiziranih nedavčnih prihodkov (108. sklep)
18. april 2000 - nadzorni odbor zahteva, da občina obračunava
zamudne obresti
27. junij 2000 - sklep štev. 108 ni realiziran in se pošlje
urgenca (115. sklep); odgovor 13. julija 2000 je v fazi posnetka
stanja
24. oktober 2000 - vzpostaviti je potrebno sistem notranjih
kontrol prihodkov (140. sklep).
Nadzorni odbor je 20. novembra 2000 prejel poročilo svetovalca
župana, v katerem ugotavlja, da se na nekaterih področjih stvari
upoštevajoč vse sestanke in ugotovitvene zapisnike, ne premikajo.
Tako niso v proračun refundirani prihodki iz naslova državnih taks
v višini 521,5 mio SIT, iz naslova priključnin obstaja terjatev do
Nigrada v višini 28,9 mio SIT, zaradi tega, ker še ni sklenjena
pogodba glede upravljanja z javnimi parkirišči v proračunu za leto
2000 še ni prihodkov iz parkirnin (planirana višina 130 mio SIT) in
tudi ne odhodkov za stroške upravljanja parkirišč. Sredstva so že
bila porabljena za investicije mimo proračuna. Pogodba je bila
podpisana v decembru 2000 in dostavljena nadzornemu odboru, ki pa
jo je ocenil za nesprejemljivo in zahteval v tej zvezi dodatna
pojasnila.
Ker občina ni izstavljala računov za odškodnino za ekološki
tolar, so bila sredstva v višini 170,6 mio SIT za leto 1999
nakazana v proračun šele 19. aprila 2000, pogodba med Mariborskim
vodovodom in občino do 20. novembra 2000 še ni bila podpisana,
višina terjatve je znašala takrat 190,7 mio SIT, (do konca leta
2000 je bila ta obveznost poravnana).
Parkirnine
29. junij 1999 - mestna občina Maribor naj pregleda nakazovanje
parkirnin v modri coni in na javnih parkiriščih (39. sklep)
21. marec 2000 - nadzorni odbor zahteva na vpogled pogodbe,
sklenjene med mestno upravo in Nigradom za pobiranje parkirnin (90.
sklep).
Koncesijske pogodbe
14. september 1999 - uprava naj nadzornemu odboru dostavi
pooblastilo Nigradu - realizirano 30. septembra 1999
16. november 1999 - župan naj v roku treh mesecev sklene anekse
h koncesijskim pogodbam o oglaševanju in poroča nadzornemu odboru;
prekliče naj se pooblastilo Nigradu in nalogo pobiranja nadomestil
iz koncesij za oglaševanje prevzame občina (58. sklep)
22. februar 2000 - sklep štev. 28 nerealiziran
22. februar 2000 - nadzorni odbor ni obveščen o izvajanju
aktivnostih komisije za pregled koncesijskih pogodb - na naslednjo
sejo bo povabil župana (85. sklep)
18. april 2000 - nadzorni odbor pričakuje, da bo do 1. julija
prejel poročilo o realiziranih sklepih v zvezi s koncesijskimi
pogodbami (100. sklep)
24. oktober 2000 - poročilo komunalne direkcije: "Do konca leta
2000 bomo uskladili vse koncesijske pogodbe s področja oglaševanja.
Z mestnim inšpektoratom se bomo do januarja 2001 poskušali
dogovoriti za dosledno izvajanje nadzora nad oglaševanjem. S 1.
januarjem 2001 bo komunalna direkcija pripravljena prevzeti
izvajanje nadzora glede izvajanja dejavnosti oglaševanja."